lördag 6 oktober 2007

Sorbet

För nån vecka sen gjorde jag en jätte god sorbet som jag tänkte dela med mig av! =) Hade aldrig gjort sorbet förut men det gick jätte bra o den vart super god!
Tydligen så ska sorbet vara kalorisnålt, så man får ju hoppas att de stämmer ;p
Här kommer receptet iaf!



Hallonsorbet
ca 4 port.
Ingredienser:
1 dl strösocker
1 dl vatten
3 dl hallon
2 äggvitor
Gör så här:
1. Häll socker och vatten i en kastrull. Låt det koka ca 5 minuter. Ta kastrullen från värmen och låt sockerlagen kallna.
2. Mosa bären i matberedare eller mixer. Passera moset i en nätsil.
3. Rör ner sockerlagen i bärmoset och ställ skålen i frysen ca 1 timme.
4. Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner dem i det halvfrusna hallonmoset. Ställ tillbaka skålen i frysen. Låt moset frysa på nytt ca 2 timmar. Vispa i moset någon gång under frystiden så blir sorbeten riktigt fluffig.
5. Skeda upp sorbeten i portionsglas och garnera. Bjud sorbeten genast.
Man behöver ju inte använda hallon utan man kan ju ta vad man vill!

Lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det där lät och såg gott ut, det måste jag nog prova någon dag, vilken tajming med det här receptet, jag som fick en sorbet maskin i födelsedagspresent och behöver lite bra recept.;) tack så mycket. :D

Johanna sa...

haha, jaså. Ja, då kan man ju snacka om bra tajming :p
Ja, prova de gärna=) Gott va de!
Så lite så =)